Betraktelse 30: One Night In Paris

One Night In Paris är för er som inte är alltför insatta i Paris Hiltons liv hennes p-rulle som hennes ack så generösa ex kastade upp på internet strax efter att de gjort slut med varandra. I och med att Paris lanserar en docka som föreställer henne kände jag mig tvungen att betrakta hennes omtalade film för att kunna återskapa varje liten scen av den med en äkta Paris-docka.

Jag måste säga att jag är riktigt besviken för som den oskuldfulla 17-åring jag faktiskt är hade jag förväntat mig lite mer... ja, lite mer helt enkelt, vi snackar ju trots allt om en av USA's mest kända partytjejer. Jag tycker att det borde varit lite mer action genom hela filmen, jag menar, vad hände med hennes vilda partysida? Försvinner den så fort hon lämnar dansgolvet eller har det med alkohol att göra?

Hur det än må vara med Paris partysida kan jag konstatera att det är mer upphetsande att glo på grodor som parar sig än att se på One Night In Paris.



Betraktelse 29: Tallar

Tallen, ett stort och ståndaktigt träd som häckar i Sveriges urskogar. Konstant hög spenderar den hela sitt liv på ett och samma ställe. Den saknar förmågan att röra sig och har därför mycket liten inverkan på sitt eget liv. Det enda tallen kan styra någorlunda över är hur den växer, men inte ens det ligger helt och hållet i tallens händer eftersom det krävs mer än en tall för att bli hög.

Som jag redan berättat spenderar en tall hela sitt liv på ett och samma ställe, med undantag för tallar som blir IKEA-möbler eller dylikt, de är därför helt oförmögna att påverka omgivningen. Bestämmer sig en hund för att urinera på deras stam så gör den det, tallen kan inte göra motstånd. Detta gör alltså att tallen under sin livstid (runt 550 år) får stå ut med flertalet förödmjukade och rent av tortyrlika upplevelser. Ni kan själva tänka er hur det skulle kännas om någon skulle få för sig att urinera på er, eller kanske till och med rista in saker i din hud (ofrivillig scarification). Tallen är ur detta perspektiv en mycket utsatt art som behöver omhändertagande.

Som om allt detta inte vore nog är våra älskade svampar stora fans av tallens rötter. De suger upp energi direkt från tallarnas rötter och tallarna kan som vanligt inte göra mycket åt saken. De får helt enkelt acceptera läget och leva vidare, det är inte direkt som att de har något val, påminner lite om familjelivet. Så länge du bor hemma måste du stå ut med dina föräldrar och dina syskon...

Bär tallen någon frukt då? Ja, det är den välkända tallkotten som på engelska heter pineapple (pine=tall, apple=äpple), och det kan i sin tur översättas till ananas. Det är dock ganska ovanligt att ananasen växer på de svenska tallarna.