Betraktelse 4: Ananas

Betraktelse 4: AnanasAnanas, en taggig stor frukt med ett gult inre. Idag ska jag betrakta denna frukt från alla håll, med mig här idag har jag Ananas. (OBS! Det är inte Ananas på bilden, Ananas var inte tillräckligt vacker.)

Jag tänkte börja med att berätta lite om ananasens historia.
Ananasen har sitt ursprung lång tillbaka i tiden i länderna Brasilein och Bolivia. Där bodde de ostörd i många år. Ett år kom en kringresande karl, Christoffer Columbus, han blev den första europé att smaka på ananasen. Han hjälpe sedan till med att sprida ananasen till de övriga delarna i världen. Ananasen lever i regel i fångenskap men både i Bolivia och i Brasilien lever den fortfarande vild!

Ananasen trivs mycket bra i det tropiska klimatet som finns i Amerika, den vill helst ha 25-30 grader och mycket regn. En ananasplanta blir ca 3 år, då den bär frukt och därefter dör den.

Ananas kan hittas i konserverad form, antingen som ananasskivor, ananasbitar eller som ananaskross. Ananasskivor har ett hål i mitten, det beror på att det i mitten av ananasen finns ett "träigt" parti som måste tas bort innan det går att äta ananasen.

Nu tänkte jag intervjua Ananas eftersom det enda han verkar göra nu är att sitta här och lukta gott.

F: Varifrån kommer du?
S: Costa Rica

F: Hur var resan? Förekom det ananasplågeri?
S: ...

F: Okej, vi fortsätter. Vem har odlat dig och i vilket företag är du odlad?
S: Fyffes

F: Hur ser du på de ananaser som fortfarande lever vilda i Brasilien och Bolivia?
S: ...

F: Jag ser att du har en lapp med serveringsförslag med dig, varför?
S: ...

Ananas är mycket tystlåten så jag tycker att vi lämnar det här nu, jag  tänkte nämligen ta med mig honom ut i värmen innan jag gröper ur honom för att göra mig en smaskig ananasdrink!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback