Betraktelse 32: Lucia

Lucia var som de flesta vet från Sicilien. Hon hedras varje år för sitt mod, eller något sånt. Hur som helst så har det blivit lite av en tradition att barn ska klä sig i vita nattlinnet och sjunga så falsk de kan medan deras ack så plågade föräldrar filmar det hela. Till råga på allt är det alltid sjuhundra Lucior, om det inte är ett så kallat seriöst Lucia-tåg där man får rösta på den sötaste tjejen och hon stolt får bära upp sin ljuskrona.

Jag har aldrig riktigt förstått det här med Lucia. Jag förstår inte vad det är som är så kul med att lyssna på ett gäng tonlösa människor som kämpar för att inte elda upp varandras nattlinnen. Okej, i högstadiet kan det ha hänt att jag var med i ett Lucia-tåg, men endast för att slippa lektioner. Det är väl ambitionen hos alla högstadieelever, gymnasieelever också eftersom Lucia ger giltlig frånvaro.

Vad är det som är så otroligt mysigt med den traditionen? Vad är det som gör att  folk frivilligt går upp klockan fem på morgonen för att se ett gäng morgontrötta ansikten sjunga jullåtar? Är det verkligen så jävla bra? Jag slipper gärna allt vad Lucia heter, jag har inte sett ett enda ordentligt Lucia-tåg där folk faktiskt kan sjunga, eller där Lucian faktiskt är mörkhårig.

Ja, jag kanske är bitter för att jag aldrig fick vara pepparkaksgubbe, men det är bara för att jag aldrig vågade säga det till någon. Jag visste ju trots allt att alla tjejer ville vara Lucia (inte jag, men det sade jag inte), de som inte blev Lucia ville vara tärnor. Jag kanske inte tål Lucia eftersom jag under alla dessa år förtryckt min vilja och sprungit omkring som tärna, iklädd vitt nattlinne och med ljus i handen (jag var jätterädd för att elda upp någon).

Förlåt

Betraktelse 31: Telefonen

Telefonen är en uppfinning som gynnar samhällets kommunikation. Detta märkliga tins uppkomst är ett mysterie, ingen vet när, var och hur den kom till. Det finns teorier om att den är släkt med den mycket uppmärksammade "Datorn", men det finns inga säkra bevis för detta.

Ett forskarteam i Manhattan arbetar ständigt med telefonen och dess ursprung. De säkra fakta som finns är:
  • Den dök upp i mitten av 1800-talet. Ingen förstod var den kom ifrån.
  • Om man trycker på rätt knappar går den igång. I dagens samhälle är det många som klarar av de rätta knapptrycken utan problem.
  • Den var i början alltid fastkedjad, men har i takt med jämställdheten tagit sig loss från sina bojor och nästan alla telefoner är numer helt fria.
Telefonen har med tiden blivit en slags "människans nya bästa vän", men konkurerar för tillfället med den nära släktingen "datorn". Fanatiker anser att telefonen alltid kommer ha sin plats som vår nya bästa vän, medans opartiska humanister av alla de slad, t.ex. D. Ator anser att datorn snart kommer slå ut telefonen helt.

Det som kvarstår att säga är att telefonens ursprung och framtid är oviss, endast tiden kan förutsäga vad som kommer att hända.