Betraktelse 24: Jul

Betraktelse 24: JulSåhär i novembertider tycker jag det är högaktellt med jul, tomtar, lussebullar, pepparkakor, knäck, tomteluvor, julklappar, julgranskulor, julmusik, julskinka, julgran och allt annat som hör julen till. I dag tänkte jag berätta om alla fördelar (evetuellt nackdelar) med att ta ut julen i förskott (jag föredrar att säga ta ut julen i god till, med för att alla ska trivas här skriver jag i dag ta ut julen i förskott).


Fördelar
  1. Julen blir längre. Du får gott om tid till att suga upp all julanda som finns överallt och allt blir duppelt så roligt!
  2. Du hinner julshoppa innan alla andra och slipper stressen dagarna innan jul. Du hinner också tänka ut perfekta julklappar till alla! Gott om tid är det bästa som finns.
  3. Du kan (förhoppningsvis) spendera mer pengar på julklappar. Själv har jag redan köpt en första julklapp, den är till mig från tomten.
  4. Du kan köpa en ny julskiva och faktiskt hinna lära dig alla låtar utantill före julafton (inte för att jag någonsin skulle köpa en ny julskiva, den som finns här är underbar och jag älskar den).
  5. Du får ha på dig tomteluva jättelänge! Vanligtvis har man den bara runt jul, men om du som jag är fanatiker kan du ha på dig den från november och fram till min födelsedag (13 januari).
  6. Du får jättemånga pepparkakor och lussebullar, förutsatt att du bakar dem.
  7. Du klagar inte när affärerna plockar fram julpynt i mitten av sommaren, du snarare hoppar av glädje och dina ögon lyser likt ett barns.
  8. Du har gott om tid på dig att hitta på julklappsrim (exempel: Nu i jultider får du ett par skider, jag vet att det ska vara o, men annars fungerar inte rimmet >.<) om du använder sådana.
  9. Du kan alltid svara på frågan "Hur många dagar är det kvar till julafton?" och du gör det med stolthet. Du upplyser ständigt omgivningen hur många dagar det är kvar.
  10. När alla andra börjar fira jul blir allt dubbelt så roligt, då är det okej att plocka fram adventsjulsstakar och köpa gran. När julafton väl kommer är allt mycket roligare, den långa väntan gör allt bättre!
Nackdelar
  1. Vissa människor tycker att du är jobbig och överdriven, fast låt inte dessa pessimister göra dig ledsen! De vet bara inte hur man firar jul på rätt sätt.
  2. Du blir besviken när det in är snö ute.
  3. Varje gång du kommer hem förväntar du dig att det ska vara varmt, lukta pepparkakor i huset och att det ska stå en gran i hallen. Det gör aldrig det.
  4. Vissa familjemedlemmar försöker gömma julskivan för dig.
Som vi ser är nackdelarna förre än fördelarna, detta betyder att julen ska börja tidigt!

Kommentarer
Postat av: Moi!

24 och jul, perfekt! :D

2006-11-15 @ 21:36:12
Postat av: paste

Värsta julguiden. Vi kan julpynta ditt rum, och sedan mitt. :D

Postat av: Jessie

Såg att du hade lämnat ett forspår i min blogg :D Skoj! Ja gud vad jag längtar tills HP7 släpps asså...har tagit upp min besatthet igen. Tänkte läsa om alla böckerna innan sommaren iaf. Mycket plugg nu så måste prioriteras först.

2006-11-20 @ 21:14:54
URL: http://almiie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback