Betraktelse 21: Bakpulver

Bakpulver används i de flesta bakverk då det tillför luft till kakan. Den blåser liksom upp hela degen/smeten så den blir tillräckligt stor för att ätas. Om du råkar ha i förmycket ger den en hemsk smak. Här kommer några enkla regler för dig som vill använda bakpulver men som vill slippa den beska smaken.



  1. Använd aldrig bakpulver om kakan du gör inte bakas i ugn. Om du nu skulle råka ha i bakpulver i en kaksmet som inte ska bakas i ugn bör du inte gripas av panik. Det går att lösa. Allt du behöver göra är att stoppa in kakan i ugnen, högsta värmen i fem minuter så ska det nog ordna upp sig.
  2. Om du känner att kakorna du bakar innehåller för lite luft finns det en sak du kan göra och det är inte att ha i mer bakpulver (fast om du ändå tänker göra det föreslår jag att du inte har i mer än en extra tesked). Ta istället elvispen, ha i ett ägg och vispa. Nu ska kakan innehålla mer luft, om inte, ta ett ägg till.
  3. Nu när julen snart är här är det säkert många som tänker att stora, luftiga pepparkakor skulle vara något spännande. Allt jag har att säga är: "Go for it!" Det blir säkert kul, feta pepparkaksgubbar och pepparkakgummor är kanske godare än smala.
  4. När du använder dig av bakpulver bör du alltid tillsätta någon smaksats som tar ut den beska smaken, mitt förslag är saft. Ta din favoritsaft och häll i lika mycket koncentrerad saft som det är bakpulver i kakan. Detta kommer ge din kaka en alldels unik smak, lita på mig!
  5. Om du råkar spilla bakpulver i skålen med alla ingridienser finns det  bara en lösning. Ha i mer av allt! Dubbla satsen av allt förutom bakpulvret. Det borde bli bra.
Det är allt jag har att bjuda på i dag. Kika in senare så kanske jag kommer med vinterns modetips, vem vet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback